Brief History

Formally known as Muslim Fellowship of Singapore (Persatuan Muslimin Singapura-PERMUSI) in 1983,the association was pioneered by a group of Muslim graduates and undergraduates of National University of Singapore and Ngee Ann Polytechnic.

In 1994, PERMUSI / FELLOWSHIP was transformed into a full-pledged student organization called Fellowship of Muslim Students Association (FMSA).

Thursday, October 22, 2009

FMSA sertakan peluang ibadah korban di Aceh dan Padang


FMSA SEBAGAI PELAKSANA PROGRAM IBADAH KORBAN YANG BERPENGALAMAN SEJAK 1995

PRIHATIN . PEKA . PEDULI


FMSA telah menjalankan dan menyempurnakan program Ibadah Qurban dengan jayanya bagi para sahibul dari tahun 1995 sehingga kini. FMSA tetap berusaha memastikan setiap Qurban dilaksanakan dan daging diagihkan bersama beras dengan sempurna terutama untuk fakir miskin. Kami telah melaksanakan ibadah korban di:

Singapura 1995
Mongolia, Cina 1999
Chau Doc dan Ho Chi Minh, Vietnam 2000
Kuantan, Malaysia 2001
Ningxia, Cina 2001
Chau Doc, Vietnam 2001
Batam, Indonesia 2001
Jawa Timur/Tengah, Indonesia 2002 hingga kini


Alhamdulillah, dengan sokongan, penyertaan dan doa masyarakat Islam Singapura, FMSA berjaya melaksanakan Qurban sebanyak lebih dari 400 ekor kambing dan 13 lembu pada tahun 2008 di Ponorogo (termasuk daerah Kediri, Bayuwangig dan Nganjuk, Jawa Timur; serta Magelang di Jawa Tengah) sebagai sumbangan umat Islam Singapura di rantau ini
Pada kali ini, FMSA rasa terpanggil untuk berusaha membantu mangsa gempa bumi yang melanda Padang, Sumatra, baru-baru ini. Peristiwa ini telah mengorbankan lebih dari 700 nyawa dan memusnahkan ribuan rumah dan bangunan di seluruh Padang. Ditaksirkan 3000 nyawa telah terkorban. Namun FMSA juga tidak melupakan mangsa bencana tsunami di Aceh pada 2004 yang masih merasai derita dan fakir miskin di pendalaman Jawa Timur. Maka Projek Ibadah Qurban FMSA pada tahun ini meliputi Aceh, Padang dan Ponorogo, Jawa Timur demi menghidupkan semangat ‘tolong menolong dalam kebaikan’ serta keprihatinan terhadap nasib masyarakat Islam di rantau ini.

Projek Ibadah Qurban FMSA disertakan dengan wisata 5 hari / 4 malam ke Aceh demi menyaksikan perlaksanaan Qurban di Aceh serta penyembelihan Qurban dan pengagihan daging dan beras. Wisata ke Aceh menyingkap kembali peristiwa tsunami yang meragut lebih dari 100,000 jiwa demi keinsafan kita semua.

Rombongan wisata akan menziarahi tempat-tempat termasuk Masjid Baitul Muttaqin, Muzium Tsunami dan Islamic Solidarity School yang menampung anak-anak yatim mangsa tsunami.
FMSA, sebagai persatuan persaudaraan para pelajar, ingin menjemput para pelajar remaja untuk bersama-sama rombongan wisata ke Aceh dengan pakej pelajar/remaja. Para pelajar remaja akan diberi kesempatan untuk menolong menyelenggarakan dan mengagihkan daging korban selain mengikuti rombongan wisata. Insya Allah, wisata ini akan di bimbing oleh para pegawai FMSA bersama pegawai panatia korban di Aceh.

FMSA menyeru sokongan masyarakat Islam Singapura berupa berupa derma untuk ketiga-tiga tempat pelaksanaan Qurban, urusan projek serta penyertaan mereka sebagai sahibul dalam Projek Ibadah Qurban FMSA.

Marilah sama-sama kita hidupkan syiar Islam melalui Ibadah Qurban yang pasti akan menyemarakkan semangat ukhuwah dan kasih sayang antara umat Islam serantau. Semoga Ibadah Qurban kita diterima sebagai bukti ketakwaan kita kepada Allah swt dengan meringankan bebanan dan menzahirkan rasa prihatin terhadap saudara seIslam kita yang sangat-sangat memerlukan bantuan kita.

Tepat dengan firman Allah swt,

لَن يَنَالَ ٱللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَآؤُهَا وَلَـٰكِن يَنَالُهُ ٱلتَّقۡوَىٰ مِنكُمۡ‌ۚ كَذَٲلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمۡ لِتُكَبِّرُواْ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَٮٰكُمۡ‌ۗ وَبَشِّرِ ٱلۡمُحۡسِنِينَ
'Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan takwa dari kamu. Demikianlah Dia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya. Dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya.' (Surah Al Hajj:37)

No comments: